Tietoinen lukeminen on medialukutaitoa

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Parhaillaan meneillään olevan sanomalehtiviikon teemana ovat luotettavuus ja lähdekritiikki. Nämä korostuvat tietoa haettaessa. Nettikeskusteluissa tarvitaan myös toisenlaista luotettavuuskritiikkiä, joka pitäisi kohdistaa omaan itseensä.

Olen jäsen lukuisissa Facebook-ryhmissä ja joissakin on joskus noussut esille ryhmän negatiivisuus. Yksi voi ilmoittaa poistuvansa ryhmästä, koska se on niin negatiivinen, toinen moittii muuten vain yksittäiseen keskusteluketjuun osallistuneiden kommentointia negatiiviseksi. Viisas tietysti pitää huolen siitä, millaisella sisällöllä mieltään ruokkii. Silti en voi joskus olla kummeksumatta ihmisten tulkintoja. Olen nähnyt väitettävän negatiiviseksi mm. seuraavanlaista sisältöä:

  • tarkentava kysymys, esimerkiksi “tarkoitatko, että…”
  • syytä tiedusteleva kysymys, esimerkiksi “miksi valitsit tämän etkä tuota”
  • selkeän virheen oikaisu (kirjoitettu asiallisesti tai neutraalisti)
  • eriävä mielipide (asiallisesti esitettynä)
  • toisen käyttäjän tagaaminen kommenttiin esimerkiksi vastattaessa hänen esittämäänsä kysymykseen
  • ylläpidon huomautus räyhähengelle tai spämmisingolle
  • kommentti, jossa ei ole yhtäkään hymiötä

Nämä ovat siis olleet kaikki asiallisia ja neutraaleja, monia negatiiviseksi väitettyjä kommentteja tai keskusteluja on voinut luonnehtia jopa ystävällisiksi. Yhdessäkään tilanteessa ei kiroiltu, epäilty kenenkään hengenlahjoja eikä uhkailtu minkäänlaisella väkivallalla. Minusta tässä on medialukutaidon paikka!

Medialukutaitoa ei ole pelkästään se, että osaa arvioida lähteen luotettavuuden tai hallitsee käänteisen kuvahaun. Medialukutaitoa on myös oman lukutavan tiedostaminen. Silloin kun ei näe keskustelun toista osapuolta, ollaan pitkälti tulkintojen puolella. Kirjoitusta luetaan omasta poterosta käsin ja jos itsellä sattuu olemaan päivä, jolloin tukka on huonosti, takapuoli näyttää isolta kaikissa vaatteissa ja joku valopää oli parkkeerannut sille hyvälle vakiopaikalle, voi käydä niin, että neutraalia tai jopa ystävällistä tekstiä luetaan hapolla kyllästettyjen silmälasien läpi. Jos jonkun teksti ärsyttää, on hyvä hetki pysähtyä kysymään, että miksi tämä ärsyttää. Kirjoittaako hän todella provosoiden vai luenko hänen tekstiään jonkun oman oletukseni varjosta.

Medialukutaito_Outi_Lammi

Tietysti täysin neutraali teksti saattaa vaikuttaa joskus tylyltä kun keskustelukumppania ei näe. Tätä varten on olemassa emojit ja hymiöt, mutta ei niistäkään mitään pakkoa pidä tehdä. Sekin on medialukutaitoa, että hyväksyy ihmisten erilaiset vuorovaikutustyylit* myös netissä. Yksi viljelee Vulcan Salutea ja keksii aina ne hykerryttävimmät emojiyhdistelmät, toiselta yksi varovainen perushymiö on jo melkoista irrottelua.

(*Koska elämme sellaisia aikoja kuin elämme, tämä lisäys on pakko kirjoittaa: Erilaisen vuorovaikutustyylin hyväksymisellä en tarkoita sitä, että kenenkään missään tilanteessa olisi siedettävä nimittelyä tai väkivallalla uhkailua.)

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

2 kommenttia “Tietoinen lukeminen on medialukutaitoa

  1. Outi, tämä teksti pitäisi saada kaikkiin oppilaitoksiin peruskoulusta alkaen pakolliseksi luettavaksi! Ja aikuisille ehdoksi osallistumiselle nettikeskusteluihin!

    1. Kiitos 🙂 Jos maanantain hesaria on uskominen niin etenkin monelle viimeksi mainitsemaasi ryhmään kuuluvalle.

Vastaa käyttäjälle Outi Lammi Peruuta vastaus

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *