Osaaminen tietotyössä

Julkaistu Julkaistu: Blogi

Törmäsin vuonna 2009 kirjoittamaani blogipostaukseen Kaksi osaamistestiä. Se nyt oli sellainen ironinen huitaisu, mutta silti kohtalaisen hyvä mikäli sitä lukee ensimmäisenä luonnoksena. Nyt mukauttaisin osaamisen kriteerejä yksilöllisemmiksi ja huomioisin paremmin tietotyön sosiaalisuuden ja liikkuvuuden.

Tässä perusteita testille vuosimallia 2014:

Tietotyössä tarvittavan osaamisen perusta on itseään johtava asenne, jota voisi kutsua myös sisäiseksi yrittäjyydeksi. Tärkeää on esimerkiksi uskaltaa priorisoida, jotta työ ei hautaa alleen. Samaan aikaan omaa toimintaa olisi kyettävä ajattelemaan kokonaisuuden kannalta: Miten tapani tehdä töitä vaikuttaa muiden töihin; jos vatuloin tämän tehtävän kanssa kenen muun tehtävät viivästyvät.

Tietotyö on tiedon etsimistä, käsittelyä ja yhdistelemistä sekä yksin että muiden kanssa. Tiedonhaku- ja -käsittelytaitojen pitäisi siis olla kunnossa. Ensimmäiseksi on kyettävä erottelemaan toisistaan huuhaa ja käyttökelpoinen. Sen jälkeen tarvitaan taitoa luokitella ja järjestellä löytämänsä tieto siten, että se löytyy vaivattomasti myöhemmin. Tiedon arvo moninkertaistuu, jos sen saa jaettua työryhmän käyttöön. Aina jakamisen esteenä ei suinkaan ole teknologia vaan asenne.

Työssä kuin työssä tarvitaan kohtalaisia viestintä- ja vuorovaikutustaitoja. Verkkoviestintätaidot erottuvat entistä tärkeämpänä. Vaikka työtehtäviin ei kuuluisi keskustelu asiakkaiden kanssa verkon yhteisöpalveluissa, vähimmäisvaatimus on lojaliteettivelvoitteen sisällön ymmärtäminen: Työhön liittyvistä asioista ei voi miten tahansa kailottaa Facebookissa tai Twitterissä

Yhteisöllisten työkalujen tulo yrityksiin asettaa uudenlaisia vaatimuksia viestintä- ja ryhmätyötaidoille. Toisissa yrityksissä ollaan yhteisöllisten työkalujen hyödyntämisessä toisia pidemmällä, mutta yksinnyhräämisen kulttuurin aika on kerta kaikkiaan ohi. Voiko yhteisöllisiin työtapoihin valmentaa ja miten se tulisi tehdä, ovat kiinnostavia kysymyksiä. Nappuloiden painelu oikeassa järjestyksessä ei vielä ole merkki yhteisöllisten työtapojen hallinnasta – tämä pohdinta taitaa vaatia vielä lähiaikoina oman erillisen postauksensa.

Pyramidin huipulla pienimpänä vaan ei merkitykseltään vähäisimpänä osa-alueena on työtehtävään perustuva työvälineosaaminen. Jokaisen ei tarvitse hallita pivot-taulukoita tai pystyä näpelöimään WordPressin plug-inejä. Joissakin tehtävissä on tärkeämpää osata tehdä tolkullisia presiksiä kuin määritellä erilaisia tunnisteita Word-asiakirjaan. Yhden on pysyttävä kartalla siitä, mitä verkossa tapahtuu juuri nyt. On kuitenkin selvää, että digitaalinen työ sujuu vain, jos digivälineosaaminen on kunnossa. Ellei työvälineitään hallitse, toiminta ontuu muillakin osa-alueilla. Mobiili ja pilvi ovat arkipäivää ja edellyttävät jopa tiedostojen käsittelyyn liittyvien asioiden pois- ja uudelleenoppimista. Lisäksi työn sosiaalisuus asettaa uusia vaatimuksia “vanhoillekin” taidoille: Jos yhteisesti muokattavaan Excel-taulukkoon härsii tusinan kaavaa vaikeimman kautta, tuloksena on himmeli, joka pakottaa myös muut toimimaan tehottomasti.

Outi_Lammi_osaaminen_tietotyössä

1) Tarvitaan muiden taitojen kehittämiseen ja ylläpitoon.

2) Täydentää muiden tasojen osaamista.

Kunnollisen osaamisen yhteys työn tuottavuuteen on selkeä. Jos Iines tekee neljässä tunnissa saman työn kuin Aku, joka tupeltaa 8 tuntia osaamattomuuttaan, kumpi heistä on tuottavampi? Toki tuottavuuden edellytys on myös se, että tekee tarpeellisia asioita eikä aherra tehtävän kimpussa pelkästään siitä syystä, että se on aina ennenkin tehty. Tässä palataankin taas osaamisen perustaan eli itsensä johtamisen taitoihin, jotka tukevat pyramidin pohjalta koko rakennelmaa.

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys

3 kommenttia “Osaaminen tietotyössä

  1. Kiitos, olet kiteyttänyt ja perustellut hvyin ne vaatimukset, joita tämän päivän tietotyössä tarvitaan.

    1. Kiitos Kaarina kommentista. Näin tämän asian näen tällä hetkellä: On yleisiä taitoja, jotka kuitenkin pitää nähdä yksilön tilanteesta käsin. Saa sitten nähdä minkälainen on seuraava versio kun tätä asiaa kuitenkin tuon tuostakin pyörittelen mielessäni.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *