Ota vastuu diashowltasi

Julkaistu Julkaistu: Blogi
Tällä kerralla vieraspostaus, jonka kirjoittaja on puheviestintäkouluttaja Oili Valkila.

Kun varaudun esitystilanteeseen, teen mahdollisimman pitkän diasarjan, joka totta vie todistaa, että minä tiedän asiasta. Samallahan se toimii muistinani; luen vain seinältä, mitä diassa seisoo!

Kuulostaako hassulta? Monen mielessä kuitenkin pitkälti totta.

Kun välitetään jokin viesti muille, on oma puhe se kaikkein tärkein tekijä. Hieno lisä siihen tulee, jos onnistuu luomaan esitystään tukevan diaesityksen. Diaesitykselle ei kuitenkaan saa jättää vastuuta. Kaikki osaavat lukea, ja jos diat ovat se tärkein, mitä sinulla siellä edessä tehdään? Vastuu on tässä täysin esittäjällä.

Vaikka itse olisi todella kiinnostunut asiastaan ja palaisi sen puolesta, täytyy kuulija aina jotenkin motivoida ja tehdä asia hänellekin kiinnostavaksi. Me emme jakaudu fakta- ja tunneihmisiin. Mitään faktaihmisiä ei ole olemassa, vaikka moni, erityisesti teknisesti suuntautunut ehkä luulee niin. Mikään asia ei mene kenellekään perille ilman tunnevaikutusta. ”Tunnevaikutus” ei kuitenkaan tarkoita ”tunteilua”. Tunnevaikutuksia tulee muun muassa siitä, miltä asia tuntuu, näyttää ja kuulostaa. Miten se voi vaikuttaa elämään ja ihmisiin? Miksi kuuntelisin asiaasi? Mitä se tieto antaa minulle? Miten se ratkaisee ongelmani tai helpottaa elämääni tai jonkun muun elämää? Vastaa tällaisiin kysymyksiin esitystä tehdessäsi, etukäteen. Tietenkin kulloisestakin yleisöstäsi riippuu, miten.

Kun olet koonnut kaiken esitykseesi tarvittavan taustatiedon – tai vähän enemmänkin – päätä se keskeisin asia, jonka haluat saada juuri näille kuulijoillesi perille, vaikka kaikki muu menisi ohi. Valitse siihen sopivat argumentit ja korosta sitä riittävästi muun muassa esimerkein, ja kehystä se pienemmillä asioillasi. Suunnittele sitten rakenteesi. Se on yksinkertaisimmillaan alku-keskiosa-loppu: Alussa innostat kuulijoitasi ja annat syyt ja perusteet kuunnella viestisi loppuun. Sitten etenet ja varmistat yleisökysymyksin ja esimerkein, että päätavoitteesi menee perille. Loppua lähestyessäsi kertaat tärkeimmät kohdat ja suunnittelet napakasti itse lopetuksen, sillä se jää esityksestäsi mieleen hyvässä tai pahassa.

Tee diaesityksesi vasta, kun tiedät keskeisimmän viestisi ja olet suunnitellut esityksesi rakenteen puheena. Silloin saat diasi korostamaan oikeita kohtia esityksessäsi. Esityksesi etenee kohtauksittain kuin elokuva, ja kohtaukset antavat oikean rytmin dioillesikin. Opettele viestisi hyvin. Ei ulkoa, vaan niin että muistat joka kohtauksen ja osaat kertoa sen sisällön tilanteessa kumpuavin omin sanoin.

Älä lue dioja äläkä dioista, sillä diasarja ei ole tarkoitettu muistiinpanoiksi sinulle itsellesi. Hyvässä diassa on vain pari tärkeintä asiaa, tai ehkä jopa pelkkä kuva. Sinä itse kerrot muun – kiinnostavasti ja napakasti.

*****
Oili tekee töitä omassa yrityksessään Will & Way ja julkaisee mainiota Puhetyö-verkkolehteä.

Lue ja kommentoi alkuperäisessä blogissa

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys