Käytännönläheisyys on pelottavaa

Julkaistu Julkaistu: Blogi
Kokosin viikolla pitämästäni koulutuksesta palauteyhteenvetoa lähetettäväksi asiakkaalle. Sen johdosta asetin itselleni tavoitteeksi pitää koulutus, josta saadussa palautteessa edes yksi valittaisi, että ”liikaa käytännön esimerkkejä”. Ihmiset pitävät konkreettisesta ja käytännöllisestä paljon enemmän kuin uskotaan. Käytännön esimerkkejä ei ilmeisesti voi olla liikaa.

Esitysgrafiikkaan pätee sama asia. Joissakin koulutuksissa olen sopinut tilaajan kanssa, että osallistujat lähettävät minulle etukäteen omia esityksiään tai valikoituja dioja niistä. Näiden perusteella modifioin päivän sisältöä. Monimutkaista sisältöä on paljon. Kertaakaan en ole joutunut päivittelemään diojen yksinkertaisuutta tai liiallista käytännönläheisyyttä.

Ehkä ajatellaan, että asiantuntijan kuuluu esittää monimutkaista ja vaikeaselkoista sisältöä, mutta ei se ole niin yksinkertaista. Syyksi monimutkaisen sisällön suosimiseen arvelen myös Suomen korkeahkon koulutustason. Kuvitellaan kenties, että kaiken sanotun ja näytetyn pitää vastata vähintään oman alan aineopintoja. Kuitenkin korkea koulutustaso voi tuottaa hyvin kapeaa tietämystä eikä voi olettaa, että meillä olisi toistemme osaamisalueista kovinkaan jäsentynyttä kuvaa. Siksi pitää uskaltaa antaa konkreettisia esimerkkejä, näyttää miten jokin toimii käytännössä ja kertoa tarinoita tosielämästä. Esimerkiksi kuvan voimaa ei kannata ohittaa. Kuva on havainnollinen sekä yksinään että selventämässä monimutkaista.

Entä miten sitten varmistua siitä ettei liian helpolla esitysmateriaalilla loukkaa ketään tai ettei sisältö vastaavasti vihellä yli päälaen? Kohderyhmähän on tietenkin tunnettava. Jos viimeksi oltiin esittelemässä oman alan uusinta uutta kollegoille niin mahdollisesti tänään puhutaankin niille, joilla ei ole arkikäsitystä syvällisempää tietämystä. Kohderyhmästä saa tietoa vain kysymällä. Ei ole mikään häpeä tiedustella tilaisuuden järjestäjältä minkälaisia ihmisiä odotetaan tulevaksi paikalle. Päinvastoin se on merkki siitä, että puheenvuoron tai koulutuksen pitäjä haluaa tehdä parhaansa.

Lue ja kommentoi alkuperäisessä blogissa

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys