Helppolukuisuutta värin vakiintuneilla merkityksillä

Julkaistu Julkaistu: Blogi
Mashablen artikkelissa The Online Activity That’s Keeping You Unemployed käsiteltiin nettikäytöstä, joka saattaa vaikeuttaa työpaikan saantia. Sivulla on graafi, jossa näytetään mikä vaikuttaa työnhakijasta muodostettuihin käsityksiin negatiivisesti, mistä rekrytoijat eivät välitä lainkaan ja mikä nähdään positiivisena.

Grafiikka (artikkeli aukeaa erilliseen ikkunaan) on minusta hämmentävä: Positiivisena pidetty on siinä punaista, negatiivinen sinistä ja neutraali oranssinväristä. Olen oppinut, että informaatiota välittävässä grafiikassa tietyillä väreillä on erikoismerkitys. Punainen on yleensä hälyttävä tai jotakin mitä pitää varoa. Neutraalin väriksi valitsisin sinisen ja myönteinen olisi raikas vihreä. Tietenkin tätä voi pitää makuasiana. Kun verkkokäytöstä kuvaavaa graafia saa tutkia rauhassa, aukeaahan se – tosin jään ihmettelemään, että eikö millään muulla voi luoda itsestään myönteistä kuvaa kuin lahjoittamalla hyväntekeväisyyteen?

Jos sen sijaan puheenvuoron tukena käytettävässä esitysgrafiikassa pitäisi kuvata jotakin saman tapaista, pysyttäytyisin värien vakiintuneissa merkityksissä. Esitystilanteessa kuva näytetään yleensä nopeasti, eikä siinä ole aikaa jäädä miettimään, että mitäs se punainen tällä kertaa tarkoittaakaan. Jättäisin siis punaisen kuvaamaan sitä, mitä kannattaa välttää.

Lue ja kommentoi alkuperäisessä blogissa

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys