Voiko Excelissä lajitella tietoja kuukausien nimen mukaan?

Julkaistu Julkaistu: Blogi
Tämän päivän bloggaus tulee klassikko-osastolta: Pidin koulutusta Excel-toiminnoista, jotka auttavat suurten taulukoiden käsittelyssä. Eräällä osallistujalla oli pitkä lista tapahtumia, jotka sijoittuivat saman vuoden eri kuukausille. Aineisto oli saatu lajiteltuna tapahtumanjärjestäjän nimen mukaan, mutta osallistuja olisi halunnut taulukon, joka on lajiteltu kuukausien nimen mukaan. Excelin valintanauhan painikkeella käyttöönotetusta lajittelutoiminnosta ei ollut apua, sillä se aakkosti kuukausien nimet aloittamalla elokuusta – tällä tavoin lajittelun on perusmuodossaan tarkoitettukin toimivan, joten selvästikin tarvitaan jotakin muuta.

Olet varmaankin huomannut, että Excel osaa kirjoittaa sarjan kuukausien tai viikonpäivien nimistä: Valitse solu, jossa lukee esimerkiksi tammikuu ja vedä solun oikeassa alakulmassa näkyvästä täyttökahvasta!  Tämä toiminto perustuu siihen, että kuukausien ja viikonpäivien nimet on tallennettu valmiiksi Excelin sisälle luetteloksi.

Kun tiedot halutaan lajitella kuukausien nimen tai viikonpäivien mukaiseen järjestykseen, lajittelu on käynnistettävä Lajitteleminen-valintaikkunasta (Sort), jonka saat auki Aloitus-välilehdellä olevan Lajittele ja suodata -painikkeen valikkokomennolla Mukautettu lajittelu.  Järjestä-luettelon (Order) vaihtoehto Mukautettu luettelo (Custom List) avaa Omat luettelot -valintaikkunan, josta voit valita kuukausien nimet sisältävän luettelon lajittelun perustaksi.

Ja tiesithän, että voit luoda erilaisista tekstimuotoisista tietosarjoista omia luetteloita, tallentaa ne Excelin mukautettujen luetteloiden joukkoon ja käyttää niitäkin lajittelun apuna? Tämän teet Asetukset-valintaikkunan Lisäasetukset-kohdan Muokkaa omia luetteloita -painikkeella aukeavassa valintaikkunassa.

*****
Excel-tarinaa tipahtelee varmasti vielä kevään aikana enemmänkin, sillä aloitin äskettäin Excel 2010 -versiosta kirjoittamani Visual-oppaan päivityksen versioon 2013. Docendon Office-oppaita kirjoittava tiimi on muuten käyttänyt Yammeria yhteisenä työtilanaan! Tykkään kovasti, sillä on mahdottoman selkeää kun tiettyyn projektiin liittyvä materiaali ja keskustelu on selkeästi omassa paikassaan eikä hajallaan sähköpostilaatikossa!

(Ai niin, yllä oleva ohje on Excel-versiosta riippumaton.)

Lue ja kommentoi alkuperäisessä blogissa

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys