Logiikka antaa rakenteen, tarina inspiroi

Julkaistu Julkaistu: Blogi
Keskustelin reilu viikko sitten lounaalla esitysgrafiikan tarinallisuudesta. Totesimme myös lounasseuralaiseni kanssa, että tarinallisuus on yleensäkin nyt muotia. Väistämätön seuraus asian tai ilmiön muodikkuudesta on päälle liimaaminen. Asian kuin asian yhteydessä pitää muistaa mainita tarinallisuus, vaikka siitä ei näkyisi jälkeäkään. Esityksen pitäjä väittää kertovansa edustamansa organisaation tarinan, vaikka tosiasiassa toteuttaa pitkästyttävyydensietotestin latelemalla historiikista poimittuja detaljeja.

Onko sitten tarpeen, että työelämän tavanomaisista esityksistä pitäisi saada yhtä jännittäviä kuin elokuvista? Varmastikaan tästä ei pidä tehdä mitään itsetarkoitusta, mutta on mahdollista ja toisinaan myös suositeltavaa käyttää tarinallisia elementtejä työelämän esityksissä. On tilaisuuksia, joihin osallistuvat saavat tarpeelliset asiat irti heille kerrotuista faktoista, mutta yhtä paljon on tilanteita, joissa kaivattaisiin hieman inspiroivampaa ja motivoivampaa otetta – tässä jos missään tarinoista on apua. Nyt oikeastaan palaamme siihen, mitä työpajoissani ja koulutuksissani painotan: Esityksen kohderyhmästä on hyvä tietää mahdollisimman paljon. Elleivät kohderyhmän ominaisuudet ole ilmiselvät, on syytä ottaa niistä selvää. Viestisi ei mene perille, mikäli oletukset kohderyhmäsi motivaatiosta sulattaa puhdasta dataa ovat väärät.

Ostin äskettäin Jan Schultinkin e-kirjan Pitch It! , jossa hän sanoo:

”Presentations are your opportunity to offer audiences a well told story, one that carries information, but is also inspiring.”

Se, että osaa jäsennellä asiasta loogisen kokonaisuuden on tärkeä taito. Kuitenkin logiikka yksinään puhuttelee pelkkää päätä. Inspiroivassa ja vakuuttavassa esityksessä on myös tunteisiin vetoavia elementtejä.

Entä tarinallisuuden toteutus käytännössä, jotta se ei olisi vain päällelyöty leima? Sen pitäisi olla suhteellisen helposti toteutettavissa, sillä tiedän hyvin millaisissa aikapaineissa työelämän esityksiä tehdään samalla kun esityksiin kohdistuvat vaatimukset ovat lisääntyneet: Twitteristä tai Facebookista saa tuon tuostakin lukea miten taas joku jossakin kärsii kamalista powerpointeista.

Tarinallisen esityksen tekemiseen ei ole olemassa yhtä oikeaa tapaa, koska esitykset ja tarinat ovat erilaisia. Tilanteeseen sopivan kertomistavan löytämiseen on kuitenkin olemassa apuvälineitä. Toinen äskettäinen kirjahankintani on Stories That Move Mountains. Storytelling and Visual Design for Persuasive Presentations, joka lupaa tarjota työvälineitä nimenomaan niille, jotka haluavat tarinallisempaa otetta liike-elämän esitystilanteisiin. Ensivaikutelma teoksesta oli, että olenpa haaskannut rahani, koska kirja vaikutti hirvittävän monimutkaiselta. Koulutuksissahan ei kannata ryhtyä esittelemään monimutkaisia ratkaisuja, koska ihmiset eivät yksinkertaisesti suostu ottamaan sellaisia vastaan – ovat onneksi sen verran viisaita. Kun olen edennyt kirjassa, käsitykseni ovat muuttuneet. Teos on monimutkainen, sitä ei voi kieltää, mutta kouluttajan jos jonkun tehtäviin kuuluu kuoria käyttökelpoinen tieto esiin kaiken saatavilla olevan informaation keskeltä. Kirja on hyvä työkalupakki, josta voi kaivaa käyttöönsä kulloinkin sopivimman menettelytavan.

Teos ohjaa miettimään esitystä kokonaisuutena, jolla on rakenne – tämähän on perusta sekä loogisuudelle että tarinallisuudelle. Heti alussa on esimerkki siitä, miten tarinallisuutta hyödyntävä esitys pidettiin yhden kuvan varassa. Aiheena oli organisaatiouudistus ja keskustelun alustuksena käytettävä materiaali jaettiin printtinä osallistujille!

Lue ja kommentoi alkuperäisessä blogissa

ageismi ajanhallinta esiintyminen esitysgrafiikka esitysgrafiikkakoulutus Evernote Excel Excel-funktio Excel-koulutus Instagram iOS itsensä johtaminen kaavio kirjat kuva Microsoft Office Microsoft Office -koulutus monipaikkatyö office 365 OneNote OneNote-koulutus oppiminen peliajattelu Pivot-taulukko PowerPoint PowerPoint-koulutus PowerPoint-vinkki presentaatio Prezi Prezi-koulutus some sosiaalinen media sparkline sparkline-kaavio Sway sähköposti tietotyö Tuolin ja näppäimistön välistä tuottavuus työssäoppiminen uusi työ visuaalinen ajattelu visualisointi webinaari yrittäjyys